۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۹:۴۱

برندگان جایزه مدیسی فرانسه معرفی شدند

برندگان جایزه مدیسی فرانسه معرفی شدند

جایزه مدیسی به عنوان دومین جایزه مهم ادبی فرانسه، سه برنده 2012 خود را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئله پیریر، آوراهام بی.یهوشو و دیوید فن ریبروک سه برنده امسال این جایزه در سه بخش مختلف آن هستند.

«خیال‌پردازی عمومی» نوشته امانوئله پیریر به عنوان برنده بهترین کتاب فرانسه در سال 2012 جایزه مدیسی را ربود. جایزه بخش بهترین رمان خارجی نیز به آوراهام بی.یهوشو برای «عطف به ماسبق» تعلق گرفت و جایزه بخش مقاله نیز به دیوید فن ریبروک برای «کنگو؛ یک تاریخ» رسید.

به این ترتیب پاتریک دوویل که با رمان «طاعون و وبا» در فهرست نامزدهای این جایزه جای داشت و دیروز به عنوان برنده جایزه فمینا انتخاب شده بود، از دریافت این جایزه بازماند و نتوانست بر افتخارهای قبلی خود بیفزاید. از سوی دیگر فیلیپ دیژان هم که با رمان «اوه...» به عنوان بخت نخست دریافت این جایزه مطرح بود، نتوانست به این موفقیت دست یابد.

خانم امانوئله پیریر متولد 1969 است و در لیون زندگی و کار می‌کند. او در رمان «خیالپردازی عمومی» که نشر اولیویه آن را منتشر کرده، طیفی از شخصیت‌های متنوع را توصیف کرده که در رویاهای متفاوتی گرفتارند و ترکیبی از واقعیت و خیال را تصویر می‌کند.

«طاعون و وبا» اثر پاتریک دوویل، «اوه...» اثر فیلیپ دیژان، «هزار برگ» اثر لسلی کاپلان، «خوشبختی بلژیکی‌ها» اثر پاتریک روژیه و «خائنان» اثر عبدالله تایا دیگر نامزدهای دریافت جایزه بهترین رمان فرانسوی مدیسی بودند.

رمان «عطف به ماسبق» اثر آوراهام بی. یهوشو از نشر کالمن لوی/ گراسه، درباره اسرار آفرینش هنری است. این نویسنده که سال 1936 در بیت المقدس متولد شده از نویسندگانی است که همواره برای رسیدن به صلح تلاش کرده است. وی در این کتاب 500 صفحه ای به زندگی یک کارگردان، یک نویسنده، یک بازیگر و یک عکاس پرداخته است.

«ببر، ببر!» اثر مارگو فراگوسو، «گیجی بی‌خوابی» اثر آنتونیو لوبو آنتونس، «گناهکاران» اثر فردیناند فون شیراخ و «آوار اشیایی که فرو می‌ریزند» اثر خوان گابریل واسکز دیگر نامزدهای جایزه بهترین رمان خارجی مدیسی 2012 را تشکیل می‌دادند.

میلان کوندرا، پل آستر، آنتونیو تابوکی، اورهان پاموک، فیلیپ راث و امبرتو اکو از برجسته ‌ترین نویسندگان خارجی هستند که در سال‌های گذشته موفق به دریافت جایزه مدیسی شده‌اند.

«کنگو، یک تاریخ» نیز اثر نویسنده هلندی است که به بررسی 90 هزار سال تاریخ در آفریقا پرداخته است. این اثر تحقیقی با استقبال زیادی روبه رو شده و بیش از 250 هزار نسخه از آن در بلژیک و هلند به فروش رسیده است.

در بخش مقاله نیز «زندگینامه خودنوشته اشیا» اثر فرانسوا بون، «اوبریس: کارخانه هیولا در هنر مدرن» اثر ژان کلر، «پیرمردها» اثر ایوان آلچین، «چراغ جادویی مولوتوف» اثر راشل پولونسکی و «فرهنگ عاشقانه موسیقی» اثر آندره توبوف دیگر نامزدهای بخش نهایی بودند.

جایزه ادبی مدیسی سال 1958 برای تجلیل از نویسندگانی که ذوق و خلاقیت ادبی‌‌شان بسیار بیشتر از شهرت‌ آن‌هاست، شروع به کار کرد.

کد خبر 1737719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha